de geschiedenis v/h breien

Zelf meten, zelf denken, zelf doen!

proeflapjeBreien wordt al jaren gedaan. Hoe het ontstaan is en in welk land is niet bekend. In Egyptische graven van rond de 3de en 6de eeuw na Christus zijn gebreide sokken aangetroffen. Deze sokken bleken uit allerlei korte draden te bestaan in plaats van lange. In de middeleeuwen was breien in Europa een belangrijke industrie. Vrouwen sponnen de wol en mannen weefden en breiden.

Na de 19e eeuw wordt breien nog gedaan door vrouwen. Door de jaren heen is breien steeds meer gegroeid tot iets machinaals.In 1589 werd de eerste breimachine ontworpen. Dit door een Engelsman genaamd William Lee. Echter werd dit niet geaccepteerd waardoor Lee in armoede stierf. Het idee werd niet vergeten. In 1864 vond William Cotton de full-fashiononed machine(Dit zijn vlakke breimachines die aangepast voorgevormde stukken van een kledingstuk van breiwerk produceerden) uit.Tijdens de 19e eeuw werden de breimachines steeds luxer. Ook verscheen de rondbreimachine, hiermee kon men kousen breien. Vanaf de 20e eeuw konden de machines steeds meer. Gebreide kledingstukken zijn nu goed van kwaliteit en is sneller klaar dan dat het me de hand gedaan moet worden.

 

breiboekTot in de jaren 70 van de 20e eeuw werd breien, evenals haken en borduren, aan meisjes geleerd op de lagere school. Op sommige scholen werd ook breiles aan jongens gegeven. De decennia daarna is het aantal scholen dat nog breiles inroosterde, rap afgenomen. Tegenwoordig(2013) komt de wekelijkse breiles op vrijwel geen enkele basisschool meer voor. Een uitzondering vormen Vrije scholen waar het handwerken nog wel wordt aangeleerd.